lørdag 15. september 2007

Mot Biscaia

Tror forrige reisebrev gikk omtrent til Crosshaven utenfor Cork,før dette Dunbar East utenfor Watford, hvor jeg fikk swendt en blogg. Vi ankom Crosshaven om ettermiddagen og spiste stekt selvfisket makrell med agurksalat og poteter, men innkjøpt sjokoladekake til dessert. Crosshaven er småbåthavna til Cork (som er på størrelse litt under Oslo), med 4 marinaer, diverse verksteder og serviceanlegg for båter. Vi får plass i Royal Cork Yacht Club, som innledningsvis ser formell og dyr ut, men som viser seg å være middels i pris (32 Euro pr. natt), ha fin restaurant og bar, bra dusj/garderobeanlegg og hyggelig betjening. Eneste minus er at de har byens eneste trådløse internett, som viste seg ikke å fungere før rett før vi dro igjen. Derfor litt dålige meldinger fra oss.

Selve byen er svært liten med 2 dagl.varer et renseri og noen puber og restauranter, foruten marinaene. La oss tidlig tirsdag uten den sedvanlige pub-runden. Onsdagen går med til rydding, reparasjoner og klargøring for Irskesjøen og Biscaia. Om ettermiddagen tar vi bussen inn til Cork og finner en fin båtutstyrsforretning hvor diverse isenkram samt Pilotbok for Nord-Spania kjøpes inn. Hyggelig og travel by med gågater og butikker med utvalg og priser omtrent som hjemme. Deilig varmt vær, men igjen overskyet. Tilbake om kvelden hvor Hans og Erik tar en sen middag på den lokale Kinarestauranten som var den eneste som holdt åpent etter kl. 21.00. Brukte resten av kvelden på å prøve å komme på nett, uten resultat. Må ha gode værmeldinger for den neste etappen.

Får nettverk neste morgen og etter litt verkstedbesøk, kjøp av dag.varer og fueling, er vi avgårde kl. 11.00 i omsider strålende solskinn. Etter en time for motor i vindstilla og gjentatte delfinbesøk (springere) kommer norvesten med 5 - 6 m/sek som bestilt. Værmeldingene er nå gode helt ned til Spania for de neste 5 dagene og vi setter autopiloten på 150 grader, mot Scilly Isles, en liten øygruppe vest for sydvestuppen av England. Vinden holder seg stabilt gjennom hele natten. Skifter gennakern med genoa 1 kl. 00.00, da er det stappmørkt med hele himmelhvelvningen full av stjerner (ingen måne inatt) og pilende stjerneskudd på kryss og tvers. Varm fin vind gjør det flott å sitte ute og se på delfinene med morildstriper etter seg der de krysser under og rundt oss. Kan høre de puster langs cocpitsidene, som om de vet at vi sitter der. Om kvelden skiftet vi ut vindgeneratoren på duoGen`en med slepegenerator (kun annen propell) og med normalt strømforbruk i 7 - 8 knops fart gir det et lite overskudd til batteribanken, ikke dårlig. Kan ikke merke vesentlig endring på båtfarten. Den stopper 3 ganger i løpet av natten med h.h.v plaspose, tangklyse og (vårt) tau i propellen riktignok men er nesten lydløs. God investering! Det betyr at vi trolig kan droppe motorlading underveis.

Irskesjøen er merkelig lite traffikert, ser bare 3 - 4 andre båter på veien og et par oljeplattformer. 2 ggr kommer 2 båter bortom, trolig kystvakskip som vil se hvem vi er. Da jeg lyser med den kraftige lykta i seilet, blinker de med noen lys og stikker. Greit at noen passer på oss der ute i "ødemarka". vi deler natta inn i 2-timers vakter som passer bra, finner ut at en tredje time blir trøttende. Før soloppgang ser vi lysene fra Bishops-fyret lengst vest av England og vi kommer omsider inn i øygruppen Scilly Isles. Brodern kan opplyse på telefon at Vår Erik Blodøks en gang regjerte (les herjet) her på 900-tallet. Han har firmerke med den norske vikingen på (Terje altså). Spisse, taggete skjær rundt innseilingen og en liten by med noen hundre hus, et hotell og noen puber. Kan ikke gå til kai med båten p.g.a. dypgang så vi går bare en runde i havna for å fotografere før vi koster videre. Endel seilere for anker her, og endel aktivitet i havna.

Dagen opprinner med samme fantastiske seilerværet og norvesten står helt til kvelden. Med gennaker gjør vi 7 - 8 knop og det er lite strøm. Den engelske kanal vi har hørt mye stygg omtale av, kjenner vi ikke igjen. I skrivende stund er vi halveis over til Frankrike og har sett en ferge gå parallelt med oss og to andre skip på lang avstand. Hva separasjonssonene er til for, forstår vi ikke. Heller ingen tåke, stygg strømsjø eller motvind, så vi har vel som fortjent.

Går mot Isles D`Oussant som er en stor øy utenfor Brest. Etter"McMillans" skal vi få 2 - 3 knops motstrøm i sundet innenfor. Har tenkt oss til den lille byen ved innløpet til Brest, Camaret - de la Sur, som har 24-timers havn (uavhengig av tidevann) og en bra marina ifølge boka. Tidevannet her er 7 meter, vi har ikke tenkt å lefle med det. Har stort sett ikke behøvd å vurdere tidevann i noen av havnene vi hittil har besøkt heller. Har lagt noen waypunkter på plottern vest og syd for øya og skal få greit anløp inn. planlagt ankomst 01.30 i natt, og så en deilig køye. Så er det bare å finne frem passene igjen og ta en tur på byen.

Herlig liv vi har, ikke sant ?


14.09.07 kl. 15.20.

Ingen kommentarer: