onsdag 5. september 2007

Fort Williams - Ben Nevis

Ferden videre over Loch Ness gikk mot Fort Augustus, en liten by med sluser opp til en natuskjønn kanal til den neste innsjøen Loch Ioch. Overnattet ovenfor slusene og hadde en bedre middag i Fort Augustus før vi dro videre tidlig neste morgen. Siste innsjø er Loch Lochny før vi starter på slusene nedover. Ender tilsutt opp i de 7 slusene mot Fort Williams på sjøsiden som heter Neptuns Staircase. Her slipper vi ikke ut før dagen etter, og planlegger steden en fottur opp på Storbritannias høyeste fjenn, Ben Nevis på 1341 mm.o.h. som ligger rett ved byen. Været mandag er strålende, tirsdag morgen noe mere utrygt. Vi tar taxi inn til foten av fjellet tirsdag morgen og legger ivei på de de 1300 høydemetrene. Som å gå på en topp i Jotunheimen. Siste tredelen går vi imidlertid i tåke og vind, og erfaringen med klær fra norske fjellturer kommer godt med. Kaldt og blåsende på toppen. 5 timer etter start sitter vi på puben Ben Nevis Inn hvor en øl (egentlig fire) sjeldent har smakt bedre. Middagen til £6 smaker også fortreffelig før vi tilbake i båten tørner inn kl. 21.30 med ganske møre bein etter halvannen uke stillesittende i båten.

Onsdagen opprinner med det været vi etterhvert har blitt kjent med, og som skottene karakteriserer som "rain between the showers". Etter å ha mast oss til enda enda en soloseilas gjennom de siste slusene, går vi atter en gang for motor sydvestover mot Oban. Dette er en hyggelig småby på størrelse med Arendal hvor vi legger oss i marainaen på øya vis a vis. Gratis skyss hver time over til byen. Høydepunktet er en guided tour i det lokale whiskey-destilleriet med påfølgende smaksprøver. Vi er blitt rådet til å ikke drikke whiskey på tom mage, og legger derfor inn to "pints" på puben først. Tilbake i båten disker Michael opp en bedre middag med påfølgende hjemmelaget irsih, som her i skotland heter gaelish coffee mens vi kaster oss over bredbåndet som funker bra her på marinaen på øya Kerrera.

Bestemmer oss for å gå gå tidlig i morgen ned til Port Ellen som er siste stopp før Irland. Værutsiktene de neste dagene er fortreffelige, bortsett fra bortfallet av vind. Michael skal fly fra Dublin senest 9. sept, så nå må vi koste litt på nå.

Michael har lagt inn endel bilder på sin hejemmeside på www.sailblog.se, jeg har foreløpig ikke fått til å legge inn bilder her, men det kommer nok etterhvert.