lørdag 8. desember 2007

Lørdag morgen

Vi ligger lørdag morgen på 16.33N og 51.22W. Med samme fart som de siste
døgnene (og uten uhell) er vi inne tirsdag morgen. Siste døgnet har vært
preget av gjentatte squalls (solide regnbyger) og det er rapportert om
opp till 25 m/sek i flere av dem. Værmeldingen her angir et bygeområde
som strekker seg helt ned til 15 gr. syd, så planen vår nå i morges er å
prøve å komme lengre sydover på disse bygene. De fleste setter opp en
sydvestlig vind, slik at vi må lense unna nordover og vi er derfor ikke
kommet særlig lengre sydover det siste døgnet. Vi går med et rev og
spridd genoa 1, delvis innrullet, i den sterkeste vinden. Om natta har
en av oss bakvakt i salongen, men alle blir purret for å gibbe. Gibben
har følgende prosedyre: Flytte frem lensetakkel i lo, løsne
gibb-preventer, tre denne om foran for ny hals, hale inn storseilfall
til minimum og jibbe storn (med et solid brak), legge seg på ny kurs og
feste ny jib-preventer, rulle in fokka, flytte spinn.bom over på motsatt
side (uten å falle i sjøen), brase in fokka i lo og deretter justere inn
autopiloten (om natta). Båten går forbausende fint på lens for
autopilot, pendler 10 - 15 grader ut til hver side, men tar seg fort
inn. Men det blir solid pendling i båten av det. Håndstyringen gir
mindre giring og mer stabil kurs. Står vi for høyt eller for lavt
blafrer forkka med noen kjempesmell og rapper til i forstaget så vi
lurer hver gang på hvor lenge det holder. Hører på radio og mail at
andre sliter med forskjellige problemer. I en båt ligger en mann
bevistløs etter ublidt møte med bommen og venter på et passasjerskip som
skal plukke ham opp. En annen har slått løs rorinnfeswtingen og ber om
polyester og diesel. Men vi nærmer oss ihvertfall St. Lucia med
"stormskritt"

Ingen kommentarer: