tirsdag 25. desember 2007

Julestemning i 29 grader celcius

Premieutdelingen 21. desember med avslutningsfesten for ARC ble en underlig seanse med mange overraskende premieringer. Vår klasseseier gikk til en båt vi overhodet ikke hadde merket oss ved og som kom i mål et stykke bak oss. Vi vet om flere i klassen som heller ikke hadde oppgitt riktige motortimer. Thea fikk premie for første båt i mål med barn og for tredje i klassen. De gikk forøvrig over målstreken samtidig med tredjeplassvinner i Racingklassen (!) men fikk ikke premie for en imponerende 6.plass overall, inklusive racingbåtene, hvor bl.a. en Volvo 60 og en swan 72 deltok blandt andre store flatbunnede båter med mannskap på opptil 12. Handicapberegningen har gitt noen underlige utslag. Ellers mener vi å huske at Apex og Queen of harts vant sine klasser. Resultatlistene var ikke lagt ut da vi dro, så dere får selv sjekke opp listene på www.worldcruising.com. Vet faktisk enda ikke hvilken plass Lufelia kom på, men antar ca 6. - 8. i klassen og ca 60 overall.

22. desember stakk Lufelia sydover fra Rodney Bay med kurs for Bequia, som er samlingstedet for skandinaver og spesielt de norske, for julefeiringen. (Sjekk karibiakartet på www.........) Vi hadde fin østavind nedover på lesiden av St. Lucia og seilte innom Marigot Bay og landemerkene the Pitons, to høye spisse topper med en idyllisk strand imellom. Vi gikk helt ned til sydpunktet på St. Lucia, Vieux Forte hvor vi fant en lun bukt der vi ankret opp i 4-tiden på ettermiddagen. Litt senere kommer Smiley V, Thea og Apex også, og vi legger oss side-by-side på "Sandspollen vis". Det blir en hyggelig kveld på dekket med noen øl og en fin solnedgang. Dagen etter krysser vi sundet over til St. Vincent i fin, varm passatvind og de som ikke har blitt det før, blir passe solbrent. Inn under den bratte vulkanøya dreier vinden over på vest p.g.a. soloppvarmingen på øyas leside, og vi får en fin rom bidevind helt ut til den andre siden. Vi stikker innom bukta Wallilabou Bay hvor deler av Pirates of the Carrabean er innspilt og finner brygga hvor det fortsatt står kulilsser igjen. Deretter er det over det siste sundet mot Bequia hvor vi møter passaten igjen. På Bequia holder Mariann hus. Etter at båten hennes og mannens havarerte etter atlanterhavskryssing for mange år siden, har hun slått seg til her og arrangerer selskap med gløgg og pepperkaker hver julaften. I år var det nesten hundre norske på besøk hos henne, og om kvelden ble det arrangert grillparty på stranda innenfor her hvor båtene ligger oppankret. Der ble det servert lokal mat og de siste holdt ut til kl. 04 med dans på bordene. Vi var enige om at så lenge har vi ikke vært opp på julaften før....

Idag, første juledag svørmmer folk rundt til hverandre og ønsker god jul og de som skal hjemover med fly takker adjø og på gjensyn. Maggy V drar opp til St. Vincent for å sette det unge mannskapet på fly de neste to dagene. Vi er invitert til Mariann til kalkunmiddag i kveld, vi har nemlig tatt med en god del saker og ting for henne som ikke gikk på flyet tilbake fra Norge i høst. Hun jobber som havnevakt i Frognerkilen hver sommer/høst når turistsesongen er på hell i Karaibia.

Idag blåser det kuling i kastene, men det store delta-ankeret med 10 m kjetting og solid daumann holder godt fast i sandbunnen 5 meter under oss. Faktisk ikke sett noen båter her som har "dregget" i den sterke vinden. Byen her, Port Elisabeth, er en skikkelig karibisk slaraffenby med to banker, noen få butikker og markeder, en god del restauranter og noen få biler. Veiene er stupbratte, noen så bratte at fortauet er laget som vanlige trappetrinn ! I morgen går vi videre sydover mot de idylliske småøyene i Grenadinene, bl.a. Tobago Cays, som regnes som indrefileten av karibisk idyll med sanddyner og korallrev vi kan ankre bak.

Men, nå er det tid for et bad igjen, blir ikke avkjølt så lenge om gangen i de 27 varmegradene vannet holder.......

dsc00387 og 388

Godt nyttår allesammen fra oss her nede !!!