søndag 16. mars 2008

Martinique

Det ble et kort besøk på St. Lucia. Marinaen hadde ingen ledige plasser p.g.a. ombygging og hele indre basseng var stengt for ankring p.g.a. pågående pælearbeider. Vi tok en overnatting utenfor stranda og dro dagen etter like godt videre til Martinique, uten engang å ha sjekket inn på St. Lucia. Fin 4-5 timers seiltur med noen regnbyger og gikk inn fjorden sydpå til Le Marin, som har den største marinaen og diverse fasiliteter for oss seilere. Området her er ryddig og ordentlig, omtrent som å komme til den franske rivieraen, prisnivået inkludert. Men det er veldig fransk. Da vi dro fra St. Lucia ringte jeg marinaen og fikk bekreftet at det var plass, måtte bare kalle på kan.16 før vi ankom. Det gjorde vi og fikk beskjed om å vente i havna. Etter 2 purringer fikk vi ingen plass og gikk tilslutt på egen hånd inn i en ledig bås, som riktignok viste seg å tilhøre den lokale riggmakeren. Men han lot oss ligge der natten over. Ble deretter flyttet over på en av de lange bryggene (over 600 plasser her) og ligger nå greit. Dagen etter leier vi bil og besøker hovedstaden Fort de France, den store beømte badestranda her sydpå m.m. Blir også kjent med et svensk par, Christoffer og Jannette, som er betalende mannskap på SWAY, en Swan 651 som vi har noen hyggelige kvelder med. Lørdag drar Christian og jeg opp på nordsiden av øya og bestiger Mt. Pele, en vulkan med siste utbrudd i 1933 da den begravde den tidligere hovedstaden med 30 000 innbyggere i kokende leire, kun 2 personer overlevde (!). Toppen var dekket i skydekket og noen av stiene der oppe var stengt p.g.a. ras, så vi var forsiktige. Stupende bratt ned kraterkanten. Fant en 10 cm stor hårete brun tarantella som jeg ikke rakk å fotografere. Idag søndag, reiste Christian til Cuba for språk- og salsakurs, og jeg tar en tur til det norske påskefjellet på mandag. Vi er begge tilbake 29.3. med sikkert interessante histoier å berette fra Christians Cubaopphold.

God påske til alle våre lesere så lenge !!!