torsdag 8. mai 2008

British Virgin Islands

Dagen etter ankomst Virgin Gorda får jeg kontakt med Petter på Maggi V som skal inn til Road Town på Tortola samme dag og vi avtales å møtes i marinaen. Imens betaler jeg turens dyreste marina (US$ 61 pr natt + vann og strøm) og går ut til the Baths og finner en endel kamp om plassen, en ledig dag-moring. Masse chatrede katamaraner der men naturen er spektakulær og snorklingen flott mellom kampesteinene. Går ned og sjekker moringen og det er en fjellbolt satt rett i fjellet på bunnen. Får middagsinvitasjon til Maggy og har en hyggelig kveld ombord der sammen med bestningen på Harmonia som også ligger der. Etterhvert dukker Regi og Espen fra Regina også opp. Maggi V har kjøpt plass som oss med Peters & May, dvs. Yacht-transport med speialskip over til Southampton. De andre, Haramonia og Regina, venter på delivery-skippere som skal seile båtene hjem for dem. En annen norsk båt, skøyta Thora ligger her også og venter på frakt mens mannskapet har reist hjem. Fraktselskapet er imidlertid vage med henvisning til avgangstidspunktet og lover bare mellom 10. og 20 . mai, da de fortsatt ikke har bestemt hvilken(e) båt(er) som kommer hit. Mitt program hjemme tilsier at jeg bestiller hjemreise 14. mai. Har båten ikke kommet til da må jeg betale ekstra for å få selskapet til å kjøre båten ut for lasting. Den ligger for anker på reden mens båtene taes opp på dekk.
Dagen etter dukker også Jack omsider opp og Maggy V stikker en tur over til St. John på US BVI for noen dager. Vi tar en tur på byen som har flere livlige barer og resturanater. Siden Elin og jeg var her i 1997 har byen hatt en rivende utvikling. Ny kai for mottak av de store cruise-skipene er bygget, og byen har nå store forretningsbygg der det tidligere var enger med geiter og parkeringsplasser. Biltrafikken er også blitt heftig og domineres av store suv`er. All turismen har tydeligvis ført med seg vekst og velstand, men småbycharmen vi fant her tidligere er helt borte.
Idag stikker Jack og jeg over til naturhavnen på Norman Island og jeg er tilbake mandag for å klargjøre for forsendelsen av båten og hjemreisen onsdag.
So long.

Ingen kommentarer: