Elin, Erik og Jesper ankommer A Coroña søndag og vi tar en kort prat med "ungdommene" i RX2 som ligger i nabomarinaen. De har stadig ting under reparasjon og mistenker at det er lekkasjer hele veien rundt mellom dekk og skrog som gjør at det står vann i mange skott sår det går vann over dekk. De tar det imidlertid med humor og fatning.
Videre fra A Coroña tar Hans og Steinar båten videre mot Camarinas, som skal være en idyllisk liten by som flere har som alternativ til A Coroña, etter overfarten fra Biscaya. Vi syntes den var ganske kjedelig med det meste av fasiliteter stengt. Fin marina dog, med hyggelig bar.
Elin, Jesper og Erik tar bussen fra A Coroña et par timer for å besøke Santiago De Compostilla, som er en historisk og religiøs by som i middelalderen var pilgrimsby nr. tre etter Jerusalem og Roma. Hit går vandringsveier fra mange kanter, den mest kjente går fra Bilbao ved franskegrensen. Vi ser flere sårbente katolikker med vandrestav hangle inn på nærmeste bar. De kjøper avlat i flytende form og ser salige ut. Byen har imidlertid en fantastisk katedral fra 1100-tallet og en rekke historiske bygninger omkring. Det øvrige av byen er imidlertid en moderne middelstor by.
Inntrykket fra bussen, som tar "melkeruta", er at velstanden i landsdelen er stor og levestandarden ikke står særlig tilbake fra den skandinaviske. Søppelet langs veiene er nesten borte, og folk steller hus og haver. Vi tar bussen videre til Camarinas, gjennom store parker med vindmøller, for å møte mannskapet med båten og de ankommer litt slitne etter å ha hatt liten kuling imot nesten hele veien. Bølgene er imidlertid lange og det "banker" ikke å gå i motsjø som hjemme.
Dagen etter opprinner med lettere vind og vi motorseiler 6 timer til byen Portosin som får skryt i havneboka. Det er også en fin by med en imponerende marina med alle fasiliteter, og vi er som vanlig eneste gjest. Flotte strender omkranser byen, men det er vanskelig å finne middagsrestauranter. Vi har etterhvert funnet ut at vår norske døgnrytme passer dårlig inn med den lokale siestaen. Når vi anløper havn i 5 - 6-tiden, skrubbsultne, er alt stengt, og middagsrestaurantene åpner ikke før i 8-tiden, om de i det hele tatt holder åpent så sent i sesongen. Vi har derfor lagt om måltidene slik at vi spier en varm lunsj i båten i 2-4 tiden og heller tar en enklere byrunde på kvelden og spiser noe enkelt (og drikker godt, selvsagt). Ettermiddagen blir behagelig varm og dagen etter blåser det fralandsvind nesten hele veien til neste by Sanxenxon, som er en ferieby slik de fleste vil ønske å se, stor flott strand og strandpromenade, masse barer og flotte butikker og en marina som setter selveste Aker Brygge i skyggen. Til alt overmål får vi halv havneavgift etter 1. oktober og betaler her laveste hittil med 12 Euro, og det for lekkert våtromsanlegg og gratis internett. Riktignok ingen andre gjester der. Citroén har nettopp hat utstilling her og vi inspiserer en ny SUV de kaller "Crosser" som ser flott ut.
Dagen etter skal vi bare 3 timer til neste havn og Steinar tar en time på stranda og påstår han badet to ganger i det 16 graders men ellers fine vannet. P.g.a siestaen som vi stadig glemmer får vi ikke igjen depositumet for nøkler før kl. 16.00 men da er det til gjengjeld 25 graders luft og vi motrer i steikende sol sydover. Passerer en lekker "sydhavsøy" på veien, Islas Cies, som kunne vært tatt rett ut av Pirates of Carrabian med en lekker strand i disig sol. Tar oss ikke tid til å stoppe, men går til Bayona som også er en anbefalt by mot grensen til Portugal. Ankommer her i 18-tiden om kvelden etter å ha fortært Elins kjøttkaker på veien. Byen var første anløp for Colombus etter hans oppdagelse av Amerika, og de er tydeligvis svært stolte av det. En flott festning med turvei rundt på halvøya utenfor byen og flere digre marinaer. Her vil de ha 41 Euro i havneavgift, men lar seg prutte ned til 33 etter litt argumentering om hva vi har betalt nordenfor. På stolpene er det 3-fas-kontakter så vi får ikke landstrøm heller.
Drar videre neste morgen under samme varme, skyfrie himmel og vindstille. Butikken i marinaen hadde pakningsettet vi har sett etter for doen, men etter 15 minutters leting klarer de ikke å finne prisen så vi må tilslutt dra uten. Den er imidlertid standard og regner med å finne den langre syd. (Vi trenger ny tilbakslagsventil, som lekker septikvannet tilbake i potta). Dunker nedover mot Portugal i den disige luften og ser småbyer passerer langs land hele veien. Har omsider følge med 3 andre båter som skal samme veien. Målet idag er Viana Do Castelo som er en anbefalt havn i en litt større by.
fredag 5. oktober 2007
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar